I krysningspunktet mellom to av de større toglinjene ligger industrimånen Vastok. Her har det i løpet av de siste åra oppstått en travel romhavn, komplett med handelsstasjon, drivstoffdepot og ikke minst Ivans Vannhull - populært kalt "Hølet". Her sitter de reisende og drikker mens de venter på å reise videre. Her handles det i det du ikke får kjøpt i vanlige butikker. Klientellet er alt fra forretningsfolk på reise, til kolonister på vei til nye planeter å befolke, til lyssky individer som reiser til sånne bortgjemte steder av en grunn...

Metode

Denne laiven har ikke arrangører eller IL-er i tradisjonell forstand; deltagerne skaper sammen fiksjon, roller og relasjoner. Alle praktiske hensyn, som mat, sted og økonomi, tas hånd om av initiativtaker m/ venner, men utover det er det deltagerne som skaper og driver laiven. Denne laiven er som en sandkasse, hvor deltakerne innafor den ramma som er satt av den korte teksten over, wikien og reglene, lager den laiven de selv har lyst på.

Ramma for fiksjonen er definert i arbeidet som ble gjort til laivene Konstantinopel og For en Neve Thyllium. Denne informasjonen er samla i en wiki, og denne wikien utgjør laivens egentlige kompendium. Hvem som helst kan legge til info på denne wikien, og om du ønsker å skrive en ny planet, organisasjon, selskap, folkegruppe osv., er det veldig fint. Alle har lov å skrive nye artikler, eller spinne videre på gamle artikler, men det er ikke lov å endre innholdet i tekst som alt ligger ute.

Fordi en wiki er mye og ikke nødvendigvis veldig oversiktlig informasjon, vil et kompendium lages av initiativtagere som inneholder endel info som er sentral. Å kikke litt rundt på wikien er uansett anbefalt, siden et sånt kompendium uansett bare vil være initiativtagerens egen vurdering av hva som er mest interessant å ta med.

Roller og relasjoner

Alle skriver sin egen rolle og definerer sine egne relasjoner til denne laiven, aleine eller sammen med andre. Rollen kan skrives på forhånd, eller under workshopen på laivdagen. Siden laiven er åpen for påmelding fram til workshopen starter (med mindre det blir fult før det), er det trolig at noen må skrive rollen sin i løpet av workshopen. Det er derfor anbefalt at så mange som mulig av de som melder seg på i forkant skriver rollen sin på forhånd, hvertfall i grove trekk.

Roller må ikke godkjennes – du bestemmer sjøl hva du spiller. Eneste begrensninger er definert i settingen – som feks at det finnes ingen hersker i universet – pluss at det ikke er lov å spille alien. (Du kan godt påstå å ha sett eller møtt aliens, men det er opp til hver enkelt spiller om rollen deres tror deg;)). Eventuelle overnaturlige evner er ikke definert som hverken sant eller usant, dvs. at det er opp til spillerne om de tror på det også.

Hva evt. andre folk veit om rollen din er alt du trenger å formidle til noen andre. Dette kan gjøres i dertil egnet tråd på laivfabrikkens forum (http://laivforum.net/forums/204-Laivfabrikken), eller formidles under workshopen.

Relasjoner mellom roller kan avtales på forhånd, og vil uansett avtales under workshopen.

5 regler:

Kutt

Kutt er den viktigste regelen på hele laiven. Hvis det skulle oppstå situasjoner som du som spiller finner for ubehagelig til å spille på, eller det oppstår situasjoner hvor noen kan komme til å skade seg, roper man “kutt”. Hvis noen roper kutt skal alt spill opphøre, og spill starter ikke opp igjen før situasjonen er løst. Kutt-regelen er en sikkerhetsventil som skal sørge for at ingen ender opp i situasjoner de ikke takler. Det er alltid bedre å kutte en gang for mye enn en gang for lite.

Brems

Hvis det oppstår situasjoner på laiven som du føler blir for sterke eller ubehagelige, men ikke ille nok til at du ønsker å bryte spill, sier du “brems”. Brems er et signal til de du spiller opp mot at situasjonen er i ferd med å bli for intens eller vanskelig. Hvis noen sier “brems” til deg betyr det at du skal roe ned spillet ditt en smule, slik at den du spiller opp mot skal få tid til å samle seg.

Når roller dør

Det er mulig at roller kan dø i løpet av laiven. Vi ønsker ikke å se samme spiller i flere roller, så hvis rollen din dør, må spilleren dra hjem. For å unngå at deltagere må avslutte laiven før de selv ønsker, er det dermed ikke mulig for en rolle å dø uten at spilleren selv ønsker det. Hvis du blir skutt eller banket opp må du fortsatt spille på det som har skjedd, men rollen din vil på et eller annet mirakuløst vis redde livet så fremt du ikke har lyst til å dra hjem.

Det at vi ikke har gitt deg lov til å gjøre noe, betyr ikke at du ikke har det...

Alle har feks. lov til å lage staginger, events osv. Initiativtaker må kun informeres dersom det trengs praktisk tilrettelegging, og det er kun praktisk gjenomførbarhet som er opp til initiativtaker å avgjøre.

Du får ikke mere moro enn du lager sjøl!

 

Initativtaker

Ole Marcus Mærøe

PRAKTISK INFO

Sted: Sjokoladefabrikken (tidl. Oslo Jazzhus), Grünerløkka
Plasser: 20+
Dag: Lørdag 9. okt
Varighet 14:00-23:00
(hvorav 2t worskhop)
Pris: 200,- inkludert mat underveis.