Plakat for laiven

Setting:

All tid og sted er relativt. Det finnes like mange virkeligheter som det finnes partikler og veier å flytte de. De fleste vesener skjønner ikke dette. De fleste vesener er faktisk ikke klar over at det finnes et utall versjoner av seg selv i et utall antall virkeligheter. Bortsett fra noen få. Disse få er bare født i slik virkelighet, og eksisterer bare i en slik virkelighet om gangen. Disse er født med evnen til å kunne reise fra sted til sted, på tvers av virkeligheter. Siden tid bare er et annet sted kan de også reise i tid. De blir bare kalt De Reisende.

Det finnes ikke mange av dem, ikke i forhold til antallet virkeligheter, men likevel er de mange nok til å ha laget allianser så store som nasjoner, de har kriget og laget fred. Sist dette skjedde dannet det seg to store fraksjoner. De het kanskje noe avansert en gang, men i dag omtales de stort sett for Antagonistene og Protagonistene. Antagonistene ville samle alt og alle under ett styre ved hjelp av erobring og tvang. Protagonistene mente derimot at vekst bare kom av mangfoldighet, individualitet og selvstyre. Krigen herjet over all tid og rom, til det tilslutt var så mye kaos og paradokser at virkelighetene begynte å rives i filler. Det ble da forhandlet frem en fredsavtale av det kjente orakelet og Nøytralisten Minerva Ra.

I det noen kaller midten av tid og rom, eller Oslo, i bakrommet på en lurvete suvernirbutikk, finnes et spesielt rom. Dette er en slags bar som frekventeres av De Reisende. "Rommet" har alltid vært nøytralt, og reisende fra begge allianser har alltid kunnet møtes her uten alt for stor fare for sitt liv. Her spilles spill, fortelles historier, føres forhandlinger og gjøres avtaler. Alt mens man kanskje tar seg en forfriskning eller to. Hvis noen kan sies å eie Rommet, er det Ed, en mann med stor sans for kortspill og han inviterer stadig til et slag med Texas Hold’em.

Verdier:

Siden de Reisende kan reise i tid, er det relativt enkelt for dem å skaffe seg penger og makt i en gitt virkelighet, selv om det alltid har den irriterende tendensen å lage en ny parallell virkelighet når man gjør det. Uansett. Det en Reisende ikke kan skaffe seg enkelt, er et lengre liv. De eldes og dør som alle andre. Det er derimot et krystall som har vist seg å kunne forlenge en reisendes liv. Krystallet har mange navn, men blant de reisende er det best kjent som Kri eller KriMhon. Kri er råmaterialet, mens i sin foredlede form, KriMhon, brukes det blant annet som penger. 10000 KriMhon kan forlenge livet til en reisende med 1 måned.
I Rommet pleier Ed å ta 2-5 KriMhon for en drink. Pokerspillet kan ende opp i 100-tusen klassen på en kveld.

Språk:

Det finnes to anerkjente og mest brukte språk mellom De Reisende. Hvor de har sitt opphav fra og hva de en gang het er det få som vet, men i dag har de navn etter alliansene. Anta (engelsk) og Prota(norsk). Begge språk er forstått av alle, men noen liker å prate det ene kontra det andre. Det er ikke uvanlig å høre samtaler hvor den ene prater Anta og den andre Prota.

Kostyme:

Alt vi krever er at du har en hatt/hodeplagg som har en sammenheng med rollen du spiller.
Eksempel: Spiller du cowboy, ha en cowboyhatt. Beduin, skjerf rundt hodet. Osv.
Selvsagt setter man pris på et fult kostyme, men det er _ikke_ påkrevd.

Regler:

-Ikke blokker! Dette er en fullt fantastisk verden, hvor alle tenkelige ting har skjedd. Hvis noen sier at noe har skjedd, eller uttaler seg om noe, bygg på det, utbroder det, men ikke blokker det som er laget.
-Ikke hold noe tilbake! Dette er en kort laiv, utnytt det, uttrykk deg selv og karakteren din så fort du har sjansen.
-Slossing: Man slåss ikke i Rommet. Ed har samlet gjenstander av stor sentimental verdi, som han faktisk er litt redd for. Man vil ikke finne på å gjøre noe i Rommet som kan skade noe som har sentimental verdi for Ed.
-Kutt. Dette er den viktigste regelen i en hver laiv. Hvis man er på noe tidspunkt i en situasjon hvor man ikke takler spillet, man har fysisk eller psykisk vondt, eller annen grunn til å stoppe spillet, sier man Kutt! Da skal ALLE stoppe spillet sitt og gi den som sa Kutt bistand, hvis de vil ha det. Man skal ikke spørre hvorfor noen kuttet. Det oppgir de kun hvis de vil.
-Brems. Hvis du mener at spillet har gått i en retning du ikke er klar for å takle, kan du benytte Brems- regelen. Personen, eller personene du spiller med, skal da ikke øke intensiteten på det man spiller på.
-Grønt. Hvis du vil at personen du spiller med skal øke intensiteten på det hun eller han spiller på ovenfor deg, kan du benytte kodeordet grønt. Personen kan da hvis han / hun vil øke intensiteten på spillet.
-Mest av alt: Ha det gøy og hjelp andre å ha det gøy!

Rolle:

Dette er en ”Bring your own character” type spill. Terskelen skal være lav, så enkle stereotyper er helt OK.

Ting du må tenke på og bestemme deg for minimum er navn og allianse. Men tenk også gjerne gjennom kultur, skikker, historier og annet fra den virkeligheten du kommer fra. Merk: Man har bare hørt om menneskelige Reisende. Hvis du vil være skikkelig avansert, så tenker du gjennom noe rollen hva du vil oppnå på laiven. For eksempel: Du er på vei til å dø og trenger å gå fra stedet med minimum 10000 KriMon, helst mer. Eller, du er egentlig en spion for en gruppe geriljasoldater som prøver å nedkjempe en av de andre spillernes roller. Osv... Alt er lov, så lenge originalformen din er menneske.

Fraksjonene:

Krigen mellom de Reisende er over. Men mens den varte ble alle _tvunget_ til å velge en side. Man tror at det finnes ca 2-3000 Reisende og av disse var det under ti stykker som greide å holde seg nøytrale. Valget mellom Antagonist, eller Protagonist er mest for å redusere mengden relativisme på laiven. Ta et (eller flere) standpunkt og stå for dem! Livet er kort (i hvert fall for rollen din)!

Praktisk:

Varighet: 3-4 timer: 1 time workshop (relasjonsbygging og oppvarming), ca 2 timer spill, resten til debrief.
NB! Lokalet (avbildet over) har ikke ringeklokke - ring Kaisa for å komme inn. Telefonnummer sendes til alle som har reservert plass.

Arrangører

Hans Olai Martinsen

Kaisa Lervik

Praktisk info

Tid: Lørdag 10. Juli kl. 16-20
Sted: Dronningensgate 34, inngang fra Karl Johansgate
(ring arrangør for å komme inn)
Pris: 100 kr (betales ved oppmøte)